Czy uprawianie sportu jest zdrowe?

Codziennie natykamy się w internecie czy w mediach na zachętę do uprawiania sportów. Biegacze przekonują nas, że dzięki codziennemu bieganiu odzyskali zdrowie i chęć do życia. Pływacy opowiadają jak to wspaniale wczesnym świtem zanurzyć się w zimnej wodzie i pływać przez trzy godziny bez przerwy. Kolarze i zwykli rowerzyści informują nas o kolejnych stu kilometrach, które właśnie pokonali. Jednym słowem uprawianie sportu wzmacnia ciało i ducha, ale czy naprawdę?

Czy sport to zdrowie? 

Sport uznawany jest za złoty środek na wszelkie choroby. Na podstawie badań stwierdzono, że osoby ćwiczące chociaż jeden raz w tygodniu chorują zdecydowanie rzadziej na takie choroby jak: cukrzyca, rak czy choroby serca. Jednocześnie, gdy osiągną zaawansowany wiek pozostają samodzielni i nie cierpią tak jak ich rówieśnicy, są też w lepszej kondycji umysłowej i rzadziej cierpią na chorobę Alzheimera. Na podstawie badań wytypowano dyscypliny sportowe, które najskuteczniej przedłużają życie. Czołówkę tworzą oczywiście dyscypliny zespołowe na czele z tenisem, bieganie zmieściło się w końcówce listy, a siłowni w ogóle nie sklasyfikowano.

Korzyści płynące z uprawiania sportu

Jak się okazuje, największe korzyści z uprawiania sportu odnotowują te osoby, które do tej pory prowadziły siedzący tryb życia. Gdy się uaktywniają ich serce staje się bardziej wydolne, jednak dotyczy to umiarkowanego wysiłku fizycznego, choćby codziennego spaceru. Badania nad oddziaływaniem sportu na zdrowie wykazały, że umiarkowany sport jest znacznie zdrowszy niż katorżnicze jego uprawianie. Można zaobserwować ten schemat w przypadku zachorowań na cukrzycę, gdzie osoby ćwiczące umiarkowanie rzadziej na nią zapadają niż te, które ćwiczyły intensywnie.

Jednym z największych niebezpieczeństw w uprawianiu sportu jest gwałtowne zaangażowanie się i podjęcie wysiłkowych ćwiczeń, gdy to tej pory głownie siedziało się za biurkiem i na kanapie. Nagle w myśl postanowienia noworocznego biegniemy na siłownie, by tam, 4 razy w tygodniu próbować zrzucić powstającą latami oponkę. To musi się źle skończyć. Takie osoby bardzo szybko zaczynają odczuwać ból w stawach https://bol-stawow.pl/tabletki-na-bol-stawow-flexa-plus-optima/, bóle mięśni i kręgosłupa. Ciało nieprzyzwyczajone do intensywnego wysiłku stawia opór.

Nie oznacza to oczywiście, że próba wprowadzenia nowych standardów życia jest chybiona. Jednak aktywność fizyczna musi być wprowadzana powoli, ciało powinno otrzymać czas dla stopniowego wzmacniania się. Może też się okazać, że najlepszą formą sportu staną się spacery, które z powolnego tempa przekształcą się w energetyczny tracking.