Jak medytować dla poprawy koncentracji i obniżenia stresu

Jak medytować dla poprawy koncentracji i obniżenia stresu

Powszechnie znany jest pozytywny wpływ medytacji na ogólny dobrostan człowieka. Medytacja obniża ciśnienie krwi, redukuje stres, poprawia koncentrację i pomaga wyciszyć umysł. W artykule omawiamy podstawowe informacje o medytacji, które wystarczą, aby spróbować.

Czym jest medytacja

Medytacja nie musi łączyć się z żadną określoną religią czy światopoglądem. Co to znaczy medytować? W istocie, medytacja to intencjonalne skupienie uwagi na tylko jednej rzeczy. W ten sposób uzyskuje się efekt “wyłączenia myślenia”, zaprzestania wewnętrznego monologu. Na początku będzie to zaskakująco trudne i będziesz w stanie skupić uwagę tylko przez kilka sekund. Potem od razu pojawią się myśli, na przykład dotyczące tego, że skupienie całkiem nieźle Ci idzie. Pamiętaj o tym, że na początku celem medytacji w ogóle nie jest, żeby dobrze Ci szło. Celem jest samo staranie. Już fakt, że codziennie siadasz i usiłujesz medytować (nawet jeśli wcale nie medytujesz), ma pozytywny wpływ na Twój system nerwowy.

Przykładowe sposoby medytacji

Istnieją niezliczone techniki medytacji. Najprostsza z nich to koncentracja na własnym oddechu. Można je liczyć (z reguły do trzech) lub po prostu poczuć wdech i wydech. Dla początkujących bardzo charakterystyczne jest, że uświadomienie sobie własnego oddechu wpływa na jego rytm. Trudno jest jednocześnie uświadamiać sobie własny oddech i nie próbować kontrolować jego rytmu, prawda? Lecz w dużej mierze to właśnie jest przedmiotem medytacji: intencjonalne odpuszczanie kontroli.

Co mam zrobić z moimi myślami?

Podczas medytacji bardzo ważne jest, żeby nie utożsamiać się z przypadkowymi myślami, które do nas przychodzą. Należy je zauważyć, ale nie wchodzić w dyskusję z nimi. Mówiąc metaforycznie, nie należy “za nimi iść”. Znane jest porównanie, zgodnie z którym myśli są jak przepływające statki, a my siedzimy na plaży i patrzymy na nie. Możemy je obserwować, ale nie musimy podbiegać i wskakiwać na statek. Zauważmy przy tym, iż nikt nie twierdzi, że przychodzących myśli należy się pozbyć. Myśli przychodzą i zapewne zawsze będą przychodzić, chodzi o to, że nie jesteśmy naszymi własnymi myślami.

Medytacja i uważność

Medytowanie uczy nas angażowania uwagi w to, co dzieje się w nas lub dookoła nas. Praktyką podobną do medytacji jest uważność (mindfulness). Uważność polega na tym, że obserwujemy otoczenie i wykonujemy codzienne czynności w skupieniu. Nie uciekamy w świat własnych myśli, wspomnień i planów. Staramy się widzieć rzeczywistość dokładnie taką, jaka jest, bez przypisywania jej naszych komentarzy, wartościowania itd. Dla osoby, która konsekwentnie praktykuje uważność, każda czynność codziennego życia może stać się medytacją. Otwiera nas to na nowy sposób doświadczania. Życie nabiera kolorów, a wszystko staje się wyraźniejsze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.