Jak mieć więcej czasu?

Jak mieć więcej czasu?

Z problemem braku czasu styka się obecnie bardzo duży odsetek społeczeństwa. Jesteśmy aktywni, stawiamy przed sobą różne cele i ciągle nie mamy czasu. Zwykle brakuje nam go dla rodziny, na hobby, na odpoczynek, nie mamy też kiedy zadbać o nasze zdrowie. Życie w takim kołowrotku to droga donikąd. Jest to znak, że trzeba coś zmienić w swojej codzienności i wprowadzić nawyki, które pomogą nam odnaleźć cenny czas.

Zdiagnozuj, gdzie ucieka twój czas

Jest wiele osób, które ciągle są zajęte, brakuje im czasu i jednocześnie nie są zadowolone z efektów, które osiągają. Taka sytuacja to zazwyczaj znak, że nie skupiają się na tych zadaniach, na których powinni. Jest wiele powodów, które stoją za tym, że ktoś nie ma czasu. Warto poświęcić chwilę na ich wyszukanie. Bardzo często czasu nie mają te osoby, które żyją chaotycznie, bez żadnego planu. Przeskakują one z czynności na czynność, niepotrzebnie się rozpraszając. Są także osoby, które co prawda starają się żyć według planu ale ich listy zadań są przesadnie długie i nierealne do zrealizowania. Problemem tych osób zwykle jest brak umiejętności rezygnowania. Stawiają przed sobą zbyt wiele celów a tymczasem droga do wolności w ich przepadku wymaga poznania trudnej sztuki rezygnacji. Należy więc zweryfikować swoje cele i zastanowić się czy na pewno chcemy uczyć się dwóch języków obcych naraz albo subskrybować kilkanaście blogów.

Rozpraszaczom powiedz nie

Za niską efektywnością i brakiem czasu bardzo często stoją liczne czynniki rozpraszające w otoczeniu. W godzinach pracy należy po prostu zajmować się pracą zamiast zaczynać dzień od wejścia na portal społecznościowy. Zanim zabierzemy się do pracy warto wyłączyć Internet i powiadomienia w telefonie. Bardzo skuteczną metodą pracy przy komputerze jest technika pomodoro. Zakłada ona, że przez 25 minut maksymalnie skupiamy się na pracy, potem jest 5 minut przerwy, gdy odchodzimy od biurka. Takie cykle należy powtórzyć 4 razy by po nich zrobić dłuższą przerwę. Warto przetestować tę metodę pracy bo wiele badań udowodniło, że jest bardzo efektywna.

Zmień nawyki związane z pocztą email

Mnóstwo osób popełnia taki błąd, że zaczyna dzień pracy od sprawdzania poczty email. To bardzo zły nawyk, bo wiele wiadomości z pewnością będzie wymagać naszej reakcji i zmarnujemy najbardziej produktywny czas na zajęcie, które nie popycha nas do przodu. Nie należy też ciągle sprawdzać poczty, najlepiej wyłączyć powiadomienia głosowe. Zupełnie wystarczające będzie jeśli sprawdzimy naszą skrzynkę około południa i przed końcem pracy.

Bądź asertywny

Badania wielokrotnie pokazały, że na brak czasu cierpią osoby nieasertywne. To one zwykle zajmują się wykonywaniem przysług dla innych osób a w miejscu pracy bywają wykorzystywane. Umiejętność odmawiania dotyczy także szybkiego kończenia rozmów, które nic nie wnoszą oraz wybierania kontaktu online zamiast spotkań zawodowych na żywo, które nie są niezbędne.

Walcz z prokrastynacją

Wszyscy mamy mniejszą lub większą skłonność do odkładania nielubianych zadań na później. Bardzo psuje to nasze samopoczucie i jest obciążające. Warto więc zastanowić się dlaczego odkładamy dane zadanie. Zwykle dzieje się tak, gdy nie widzimy sensu jego wykonywania. Należy więc rozważyć, co zyskamy wykonując dane zadanie. Załóżmy, że osoba prowadząca małą firmę bardzo nie lubi wypełniania obowiązków księgowych. Powinna ona uzmysłowić sobie, że stanowią one część posiadania firmy, która przecież była obiektem marzeń. Jeśli wspomniane sprawy księgowe są naprawdę uciążliwe można poszukać innego wyjścia, którym jest zlecenie obsługi księgowej do biura rachunkowego. Bywa też tak, że odkładany zadania, które są długie i nudne. Jest na nie prosty sposób. Wystarczy takie zadanie podzielić na mniejsze etapy.

Dodaj komentarz