Jak zwiększyć swoją odporność w okresie jesiennym?

Jak zwiększyć swoją odporność w okresie jesiennym?

Jesień to pora roku, którą jedni kochają, a inni nienawidzą. Trzeba obiektywnie przyznać, że warunki atmosferyczne panujące jesienią bywają dość nieprzyjemne. Dokuczają nam zwłaszcza niska temperatura powietrza, porywisty wiatr i opady deszczu. Zdecydowana większość z nas narzeka również na chroniczny brak słońca. Jesienne warunki pogodowe stanowią spore wyzwanie dla naszego organizmu. Jego odporność spada, a my jesteśmy bardziej narażeni na infekcje sezonowe, takie jak przeziębienie czy grypa. Na szczęście, istnieją sposoby, dzięki którym możliwe będzie zwiększenie naturalnej odporności swojego organizmu. Ich wdrożenie nie powinno być jakoś szczególnie trudne. Przede wszystkim konieczna jest zmiana diety, hartowanie organizmu oraz rzecz jasna walka ze stresem. Warto mieć na uwadze to, że zdrowie fizyczne jest równie ważne co zdrowie psychiczne.

Unikaj żywności przetworzonej

Nikogo nie dziwi raczej to, że żywność o wysokim stopniu przetworzenia jest wrogiem naturalnej odporności. Jeśli zależy nam więc na poprawie swojego zdrowia i samopoczucia, powinniśmy zrezygnować z przekąsek i potraw bogatych w rafinowany cukier, sól oraz tłuszcze trans. Wydaje się więc, że konieczne jest ograniczenie pizzy, burgerów czy niezdrowych zapiekanek. Jeżeli już decydujemy się sięgnąć po którąś z tych potraw, zdecydujmy się przygotować ją samodzielnie. Będzie ona zdecydowanie zdrowsza. Warto byłoby również wyeliminować tradycyjne słodkości, takie jak czekolady, batony czy ciastka. Wrogiem odporności są również słodkie, gazowane napoje oraz nektary z dodatkiem cukru. Warto byłoby unikać także używek. Nadmiar alkoholu bardzo szkodzi naszemu zdrowiu, bo na organizm wpływa jak trucizna. Ponadto, dobrze byłoby pamiętać o rezygnacji z papierosów, jeżeli dokucza nam ten nałóg. Nadmiar kofeiny także nie jest wskazany, choć kawa bywa sprzymierzeńcem odporności w ograniczonych ilościach.

Sięgaj po produkty naturalne

Alternatywę dla mocno przetworzonej, bogatej w cukier, sól i tłuszcze trans produktów jest żywność naturalna. Najlepszym rozwiązaniem okaże się rzecz jasna sięganie po owoce oraz po warzywa. Najlepszym co możemy zrobić jest sięganie po te sezonowe. Wówczas istnieje największe prawdopodobieństwo tego, że uda nam się zwiększyć odporność organizmu. Dobrym pomysłem będzie spożywanie owoców oraz warzyw bogatych w witaminę C. Należą do nich: papryka, pomidory, porzeczki, a także jabłka i gruszki. Jesienią dobrze byłoby sięgać po mrożonki, dlatego zadbajmy o to, aby przygotować latem jakieś owoce i warzywa do zamrożenia. Istotne jest również spożywanie zdrowych płatków. Mowa tu chociażby o płatkach owsianych, jaglanych, jak i orkiszowych. Unikać należałoby natomiast wypieków z białej, oczyszczonej mąki. Charakteryzują się one bowiem stosunkowo niewielką zawartością cennych dla zdrowia i odporności składników. Zawierają także sporo tak zwanych pustych kalorii. Wydaje się, że dobrym wyborem będzie także ograniczenie mięsa. Jeżeli już po nie sięgamy, postawmy na drób pochodzący z dobrego źródła. Tłuste ryby, takie jak łosoś czy makrela także będą dobrym wyborem. Swoją uwagą dobrze byłoby obdarzyć także naturalny nabiał. W szczególności do gustu mogą nam przypaść jogurty. Są one bowiem niezwykle bogate w cenne bakterie probiotyczne. Wspierają one funkcjonowanie naszych jelit. Dbałość o mikroflorę jelitową jest niezbędna, jeżeli zależy nam na dobrej odporności.

Nie zapominaj o aktywności fizycznej

Każdy, komu zależy na zwiększeniu odporności swojego organizmu powinien zwrócić uwagę na systematyczną aktywność fizyczną. Podczas uprawiania sportu zwiększa się produkcja cennych endorfin. Im jesteśmy szczęśliwsi, tym lepsza jest zaś odporność naszego organizmu. Najlepszym pomysłem będzie uprawianie takiego rodzaju aktywności fizycznej, który sprawia nam dużą przyjemność. Wówczas łatwiej będzie nam o regularność. Wśród rodzajów aktywności fizycznej, na które warto zwrócić uwagę należy wyróżnić jogging, jogę, jak również pływanie. Dobrym pomysłem będą także spacery. Najlepiej sprawdzają się spacery na świeżym powietrzu. Doskonałym wyborem będą również przechadzki po lesie. Drzewa, zwłaszcza iglaste wydzielają bowiem wiele cennych olejków eterycznych, które wykazują właściwości wspierające odporność. Pomagają oczyścić zatoki i działają uspokajająco. Jeżeli zależy nam na tym, aby zwiększyć odporność swojego organizmu, musimy pamiętać o systematyczności. Jeśli nie będziemy regularnie uprawiać sportu, istnieje stosunkowo małe prawdopodobieństwo tego, że uda nam się uniknąć niebezpiecznych w skutkach infekcji. Bądźmy również wyrozumiali dla samych siebie. Na początku uprawianie sportu może nastręczać pewnych trudności. Niemniej jednak, cierpliwość zawsze popłaca i pozwala wypracować nawyki.

Walcz ze stresem i jego skutkami

Nie od dziś wiadomo, że stres bardzo mocno osłabia naturalną odporność naszego organizmu. Dobrze byłoby więc opanować przynajmniej kilka skutecznych metod walki z nim. Walka ze stresem jest jednak dość trudna. Niemniej jednak, warto byłoby ją podjąć. Okazuje się, że pomocna może być wspomniana już wyżej aktywność fizyczna. Ponadto, doskonałym sposobem walki ze stresem mogą być techniki relaksacyjne różnego rodzaju. Całkiem trafionym pomysłem może okazać się również poświęcenie swojego czasu jakiemuś hobby. Niemal każdy z nas posiada jakieś zainteresowania. Jeżeli jednak ich nie mamy, dobrym pomysłem będzie bez wątpienia podjęcie próby odkrycia ich. Jak należy to zrobić? Jak się okazuje, najlepszym sposobem na odkrycie pasji, będzie próbowanie różnego rodzaju czynności, które wydają nam się intrygujące. Można więc poświęcić się tworzeniu interesujących opowieści, jak również zwrócić uwagę na malowanie czy łowienie ryb. Tak naprawdę każda czynność jest dobra, jeżeli sprawia nam przyjemność. Należy pamiętać, że skutki stresu, zwłaszcza tego chronicznego bywają bardzo poważne. Najlepiej byłoby więc się ich ustrzec. Okazuje się jednak, że niektórym się to nie udaje. Co więc należy zrobić, jeżeli skutki stresu już nas dopadły. Jeśli dopadła nas depresja bądź zaburzenia lękowe, najlepszym pomysłem będzie udanie się po pomoc do specjalisty. Zaburzenia psychiczne bardzo negatywnie wpływają bowiem na naturalną odporność naszego organizmu i trzeba mieć to na uwadze.

Pomyśl o suplementacji

Jesienią dobrze byłoby pomyśleć o dobrze dobranej suplementacji. Większość osób zdaje sobie sprawę z konieczności suplementowania witaminy D, zwanej również witaminą słońca. Nie każdy decyduje się jednak na regularne przyjmowanie tej witaminy, a szkoda. Ważny jest dobór odpowiedniej dawki tego suplementu. Jeżeli nie wiemy, jaka dawka będzie dobra, warto skontaktować się z lekarzem. Możemy również wykonać badania krwi. Dzięki temu możliwe będzie oznaczenie poziomu witaminy słońca w naszej krwi. W przypadku poważnych niedoborów, konieczne może okazać się przyjmowanie naprawdę wysokich dawek witaminy D. Oprócz witaminy słońca, jesienią warto byłoby suplementować również witaminę C. Wspomaga ona bowiem naturalną odporność naszego organizmu. Nie sposób zaprzeczyć także temu, że jesienią przydaje nam się suplementacja cynku, magnezu oraz rzecz jasna selenu.

Zadbaj o odpowiedni ubiór

Jesienią pogoda nas nie rozpieszcza. Szczególnie trudne warunki panują późną jesienią, zwłaszcza w listopadzie. Koniecznie trzeba będzie więc zadbać o odpowiedni ubiór. W przeciwnym bowiem razie, możemy czuć się zagrożeni. Infekcje bardzo chętnie dopadają osoby wyziębione i przemoknięte. Stąd już niejeden krok do kataru i przeziębienia. Dobrym pomysłem może więc okazać się ubieranie na tak zwaną cebulkę. Trzeba jednak unikać przegrzania organizmu, bo to również jest bardzo niebezpieczne w skutkach. Warto byłoby także zwrócić uwagę na to, aby zakładać kurtkę przeciwdeszczową w razie potrzeby. Noszenie przy sobie parasola także może okazać się trafionym pomysłem. Wygodne, ciepłe i nieprzemakalne obuwie także będzie strzałem w dziesiątkę.

Zaufaj sile ziół

Okazuje się, że w walce o dobrą odporność organizmu pomóc mogą nam również zioła. Nie wszystkie gatunki będą jednak godne polecenia. Na pewno warto jednak zwrócić uwagę na bogaty w witaminę C czarny bez, jak również dziką różę. Wspaniałym pomysłem będzie również popijanie herbatki z kwiatów lipy. Jest ona nieoceniona zwłaszcza wtedy, gdy dopadają nas pierwsze objawy infekcji. Lipa posiada działanie napotne, jak również właściwości przeciwzapalne. Najlepiej smakować będzie z miodem oraz rzecz jasna z syropem malinowym. Najlepszy będzie ten domowy, z dodatkiem ksylitolu. Cukier rafinowany nie jest pożądany, dlatego nie używajmy go nawet do produkowania syropów do herbaty. Wśród ziół, którymi warto byłoby się zainteresować, trzeba zwrócić uwagę także na miętę pieprzową czy czystek. Czystek jest uważany za naturalny antybiotyk i słynie z właściwości przeciwzapalnych, przeciwbakteryjnych i przeciwwirusowych. Jeżeli zależy nam na efektach, musimy postarać się o systematyczne picie ziół. Bez tego w pełni satysfakcjonujących efektów niestety nie dostrzeżemy.

Z infekcją walcz od razu

Ważna jest nie tylko walka o odporność, która pozwoli nam ustrzec się infekcji, ale również walka z samymi infekcjami. Im szybciej ją rozpoczniemy, tym rzecz jasna lepiej. Infekcje bywają bowiem bardzo uciążliwe, dlatego należy zdusić je w zarodku. Jeżeli więc poczujemy, że dopada nas katar, kaszel czy stan podgorączkowy, nie zwlekajmy. Przede wszystkim połóżmy się do ciepłego łóżka i pozwólmy organizmowi na regenerację. Odpoczynek to najlepsze lekarstwo w walce z chorobą. Warto również zadbać o regularne, ciepłe posiłki oraz o napary ziołowe. W razie gorączki, wspomagajmy się lekami obniżającymi ją, na przykład tymi na bazie paracetamolu. Doskonale byłoby również zadbać o to, abyśmy się w czasie choroby nie nudzili. Pozwólmy swojemu ciału także na regenerację psychiczną. Wtedy istnieje spora szansa na to, że szybciej pokonamy infekcję. Jeżeli jednak objawy nie mijają, należałoby pomyśleć o konsultacji z lekarzem podstawowej opieki zdrowotnej. Być może rozwija się u nas jakaś poważniejsza choroba i konieczne będzie leczenie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.