Jeśli ciągle się spieszysz, żyjesz w napięciu oraz masz wyrzuty sumienia, że znowu nie udało ci się czegoś zrealizować, to znak, że twoje gospodarowanie czasem nie jest najlepsze. Nie trzeba się jednak zamartwiać. Wystarczy wprowadzić kilka zmian, które bardzo poprawią zarządzanie sobą w czasie.
Przygotuj się na zmiany
Żyjemy dzisiaj w bardzo wymagających czasach. Chcemy osiągać coraz więcej i spełniać się na różnych polach. Niestety, każdy z nas ma do dyspozycji tylko 24 godziny na dobę. Chodzi więc o to, aby swój czas wykorzystywać rozsądnie i w zgodzie z tym, co jest dla nas samych ważne. Nie warto przesadnie się zapracowywać, bo nawet jeśli uda się w ten sposób zarabiać większe pieniądze, to prawdopodobnie nie będzie już siły na to, by się z nich cieszyć. Zanim wprowadzimy zmiany w swoim zarządzaniu czasem warto przyjrzeć się, jak gospodarowaliśmy nim do tej pory. W bardzo wielu przypadkach okaże się, że zbyt wiele czasu pochłaniał smartfon, portale społecznościowe albo długie rozmowy telefoniczne.
Sztuka rezygnacji
Główny paradoks polega na tym, że aby mieć więcej czasu trzeba robić mniej. Badacze już dawno udowodnili, że praca w dziesiątej czy dwunastej godzinie z rzędu jest niewiele warta. Dużo sensowniej jest ją przerwać i odpocząć. Aby więc mieć więcej czasu, należy z pewnych rzeczy zrezygnować. Problem wielu osób polega na tym, że chcą od życia za dużo. Pracują w dwóch miejscach, mają liczne pasje, znajomych, chodzą na fitness a do tego chcą jeszcze wszystko w domu robić samodzielnie. To zdecydowanie zła droga a kluczem do sukcesu jest redukcja. Gdy chcemy robić za dużo rzeczy na raz, niepotrzebnie się rozpraszamy i wytwarzamy u siebie napięcie. Może więc warto subskrybować mniej blogów i zamiast ciągle stać w kuchni zamówić czasem jedzenie z dowozem.
Planowanie każdego dnia
Na każdy dzień warto zrobić krótką listę zadań. Ujmujemy tam 3 lub 4 duże zadania a to, które jest najważniejsze robimy na samym początku, by nie było odkładane na kolejne dni. W planie należy uwzględnić także przerwy na odpoczynek i posiłki. Zadania nie powinny zapełniać więcej jak 6 godzin czasu, bo zawsze zdarzy się coś, czego nie przewidzimy.
Zapomnij o wielozadaniowości
Liczne badania wielokrotnie pokazały, że wielozadaniowość się nie sprawdza, bo nasz mózg nie jest do tego przystosowany. Należy więc nauczyć się, że w jednym czasie robimy jedną czynność i o ile nie jest bardzo długa, warto zrobić ją bez przerw do samego końca. Zgubny jest nawyk spontanicznego przerywania pracy a to na telefon, a to po to, by zajrzeć do skrzynki mailowej. W czasie gdy pracujemy mamy się skupiać przede wszystkim na pracy i trzeba unikać rozpraszaczy.